Waarom je als bedrijf een klantenportaal nodig hebt

Een klantenportal kan een bedrijf of organisatie enorm veel voordelen bieden, want met deze oplossingen kun je veel processen automatiseren. Terwijl je ook een extra dienst verleend aan je klanten, business partners en cliënten. Met een klantenportaal ben je feitelijk 24 uur per dag en 7 dagen in de week bereikbaar. Terwijl je geen personeel nodig hebt om het klantcontact te beheren. Als je besluit om te investeren in een portal is het wel goed om te weten welke keuzes je hebt en welke portal het beste op jouw bedrijf of organisatie aansluit. In onze blog vertellen we meer over de verschillende soorten klantenportals die je kunt laten implementeren. 

Het klantenportaal voor iedere sector

Vrijwel ieder bedrijf heeft baat bij een klantenportaal. Of je nu een webshop met producten hebt, in de dienstverlening actief bent of wanneer je actief bent in de medische sector. Zelfs overheidsinstanties hebben uitgebreide klantenportals geïmplementeerd. Waarvan bijvoorbeeld de website van de belastingdienst het meest duidelijke voorbeeld is. Je kunt hier als inwoner inloggen met je DigiD en je belastingzaken regelen. In de medische sector zien we juist weer meer portals die te maken hebben met het contact tussen patiënten, artsen en specialisten. 

B2C klantenportaal

Het B2C klantenportaal is de versie die je enorm vaak tegenkomt. Denk dan bijvoorbeeld aan je persoonlijke omgeving die je kunt bezoeken bij webshops. Je kunt inloggen, bestellingen plaatsen, retouren aanvragen, pakketten traceren en zelfs je facturen inzien en betalen. Omdat een klant veel zaken zelf kan regelen hebben ze nauwelijks of helemaal geen contact nodig met een medewerker. Ook voor business partners en leveranciers kunnen portals uitkomst bieden. Ze kunnen ten eerste 24 uur per dag en 7 dagen per week van jouw diensten gebruik maken en een hoop zaken zelf regelen. Van het invoeren van inkooporders tot het nakijken van de jaarafspraken en van het aanvragen van retouren tot aan het vergaren van informatie over de dienst of het product dat ze hebben afgenomen.

Klantenportal voor gemeenten en de overheid

Gemeenten en overheidsinstanties investeren ook steeds vaker in een klantenportaal om mensen steeds beter te faciliteren. De website van de Belastingdienst is een goed voorbeeld, maar ook van bijvoorbeeld het UWV of van lokale gemeenten zoals de provincie Utrecht. Je kunt een hoop zaken zelf regelen als je inlogt. Doorgaans doe je dat met je DigiD. Je kunt van alles aanvragen en regelen. Van het aanvragen van een uitkering tot aan het invullen van je aangifte en van het aanvragen van toeslagen tot aan het verlengen van een identiteitsbewijs.

Portalen in de medische sector

In de medische sector wordt ook met een klantenportaal gewerkt. Meerdere zelfs! Dit zijn wel complexere portalen dan bijvoorbeeld het portaal dat je op een webshop vindt. Dit heeft te maken met het feit dat veel systemen en databases aan elkaar gekoppeld moeten worden, maar ook dat de gegevens extreem goed beveiligd moeten worden. Hier zijn de instanties immers toe verplicht volgens de wet, maar het is ook ter bescherming van hun patiënten. Door in te loggen kun je als patiënt een hoop zaken zelf regelen in een self-service portaal. Van het aanvragen van herhaalrecepten tot aan het inplannen van afspraken met de huisarts of een specialist.